arturb arturb
1997
BLOG

Urojone loty Tu-154 wg MAK

arturb arturb Polityka Obserwuj notkę 24

Dzięki Anderowi zajrzałem jeszcze raz do raportu MAK, a dokładniej do polskiego tłumaczenia na stronę 75.  Zawiera ona wykresy ilustrujące parametry przemieszczania się samolotu Tu-154 w kwietniu 2010 roku. Pomijając niezrozumiałą dla mnie nieliniowość osi czasu,  można z niego odczytać bardzo interesujące dane, korespondujące z moimi wczesniejszymi notkami dotyczącymi prędkości lotów Tu-154.

http://arturb.salon24.pl/282326,czas-lotu-warszawa-smolensk
http://arturb.salon24.pl/294597,czas-lotu-raz-jeszcze

Dla lepszego rozumienia tekstu polecam otworzyć wykres (link na dole notki - strona 75)  Po pierwsze  jest dla mnie zupełnym zaskoczeniem, że podobno jeden z najszybszych samolotów pasażerskich na świecie zamiast latać z prędkością 800 -900 km/h latał wolno niczym jakiś śmiglak. Najwyższą prędkość jaką osiągnął  w ciągu 10-iu odbytych lotów to 580 km/h. Przypomnę maszyna była wyposażona w silniki własnie po generalnych remontach. Prędkość przelotowa zależnie od długości trasy mieściła się w granicach 500 - 560 km/h. Dłuższy lot  z Bagramu do Tbilisi odbywał się nawet z prędkością poniżej 500 km/h nie licząc wznoszenia i lądowania.

Chwile poprzedzające unieruchomienie rejestratorów odczytałem z wykresu jako czas wytracania prędkości bez zauważalnego zwiększenia ciągu i przyspieszenia, które podobno miało miejsce w ostatnich chwilach i zaskutkowało rozpoczęciem wznoszenia, a po upadku przyczyniło się do całkowitego  zniszczenia samolotu i śmierci wszystkich na pokładzie. Zauważył to nawet mędrzec Europy mówiąc "gdyby nie dodał gazu". Jednak wykres nie potwierdza faktu "dodania gazu", bo nawet przy niewielkiej precycji tegoż wykresu, wzrost prędkości o kilkanaście czy kilkadzisiąt kilometrów na godzinę byłby zauważalny. W ciągu kilku sekund samolot jest w stanie tak przyspieszyć. Nawet samochody osobowe w ciągu 6 sekund przyspieszają do ok 50 km /h. Wiemy, że samolot rozpoczął wznoszenie, co musiało być skutkiem zwiększenia prędkości. "Eksperci" wspominali o prędkości zderzenia z ziemią rzędu 300 km/h. Te wszystkie dywagacje nie znajduje potwierdzenia na wykresie z rejestratora.

Jednak najbardziej interesujące są efekty szacowania prędkości ( V )  i czasu lotu ( t ) na podstawie wykresu a następnie wyliczenie odległości ( l )  jakie pokonywał samolot podczas lotów w zestawieniu z danymi wg GE. Wątek ten już poruszyłem w wymianie zdań z Anderem, ale teraz przedstawię temat szerzej. Nie znam sie na lotnictwie, więc pominę kwestię pułapów i ich zasadności na tak krótkich trasach. Zwrócę jedynie uwagę, że na stronie Sił Powietrznych podano maksymalny pułap tutki 11000 m, a na wykresie widzimy przekraczane 12000 m.  Wróćmy jednak do lotów:

1.04 Miejsce i chwila startu do Bagramu nie widnieje na wykresie, więc pierwszy lot pominę. 

1.04 Bagram - Tbilisi     odległość w lnii prostej wg GoogleEarth  2260 km  
 V = 510 km/h   t =3h  [ 21:05 - 0:05 ]   l = 1530 km    
 

1.04 Tbilisi - Kraków   w linii prostej wg  GE 2140 km 
V = 530 km/h  t = 2h 35min   [ 3:00 - 5:35 ]   l = 1370 km    
 

2.04 Kraków  - Warszawa      250 km
   V = 520 km/h   t =30min    [ 5:05 - 5:35 ]   l = 260 km   
 

6.04 Warszawa - Warszawa   pominę ten lot jako nic nie wnoszący do rozważań
 

7.04 Warszawa - Smoleńsk    790 km
V = 520 km/h     t = 1h 20 min  [ 10:00 - 11:20 ]  l = 693 km
 

7.04 Smoleńsk - Warszawa   790 km 
V = 520 km/h    t = 1h 15 min    [ 11:50 - 12:05 ]  l = 650 km
 

8.04 Warszawa - Praga   522 km
V = 500 km/h   t = 1h   [ 15:10 - 16:10 ]  l = 500 km
 

8.04 Praga - Warszawa   522 km
  V = 500 km/h   t = 55min   [16:55 - 17:50 ]  l = 460 km
 

10.04 Warszawa - Smoleńsk   790 km
V = 500 km/h  t = 1h 15 min   [ 20:30 - 21:45 ]  l = 625 km
 

Prawdopodobnie Tu-154 wykonał lot do Smoleńska również 9 kwietnia, ale może był to inny egzemplarz lub z innym rejestratoerm, ponieważ na wykresie nie odzwierciedlono takiego lotu.

Zakładając hipotetycznie rzetelność zarejestrowanych danych mogę stwierdzić, że Tu-154 odbył w tych dniach dwa loty zgodne z opisem : 2.04 z Krakowa do Warszawy oraz 8.04 z Warszawy do Pragi. Pozostałe loty, łącznie z powrotem do Warszawy odbyły się na inne lotniska. Nie wiem, czy nazwy lotnisk na wykresie były odczytane ze współrzędnych zapisanych w rejestratorze, czy pochodziły z dokumentacji dysponenta samolotu a może z polskij kontroli totów.  Tak, czy inaczej mamy bez wątpienia fałszerstwo i jest to ewidentne.  

Ale jest coś, co zaskakuje jeszcze bardziej. Możliwe, że jest to wynik mojego niezrozumienia wykresu. Nie wiem, czy godziny odłożone na osi czasu są faktycznymi godzinami w danym dniu (oznaczonym wyżej na czerwono), czy też kolejnymi godzinami pracy rejestratora, który nie dość, że wystartował nie od zera lecz od 18:00  to pracował zawsze jakiś czas po wylądowaniu samolotu. Czas tej pracy był różny dla różnych lotnisk.
Rozsądek nakazuje mi przyjąć pierwszą wersję i w tym przypadku odczyt jest zaskakujący. Wynika z niego, że samolot uległ katastrofie o godz. 21:45. Oczywiście nie wiem według jakiego czasu są te wskazania. Może panie śledzące wydarzenia  7 i 8 kwietnia i znające chronologię będą mogły ustalić jaki to czas. Ale czas startu i lądowania, które podałem opisując loty wskazują na czas moskiewski, miński lub warszawski chyba wykluczając UTC.

Widząc takie absurdy w raporcie MAK wciąż zastanawiam się, dlaczego dziennikarze Nowin opatrzyli swój artykuł o katastrofie "dziwnym" zdjęciem samolotu rządowego. http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100410/KRAJ/773094320  Może ot tak wrzucili pierwsze napotkane w zasobach zdjęcie samolotu. Może.

 

 

Raport MAK: http://g.dziennik.pl/pliki/1750000/1750739-raport.pdf
Strona Sił Powietrznych z parametrami Tu-154: http://www.sp.mil.pl/pl/wyposaenie-sp/samoloty
  

arturb
O mnie arturb

Zbanowali mnie: Eli.Barbur - po usunięciu niewygodnego pytania

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka