Komentuj, obserwuj tematy,
Załóż profil w salon24.pl
Mój profil
arturb arturb
5557
BLOG

Jaki-40 w Polsce

arturb arturb Polityka Obserwuj notkę 39

W zasobach Wikipedii poświęconej 36 SPLT znalazłem taką fotografię:

Po kliknięciu załaduje się w pełnym rozmiarze. Na zdjęciu dostrzegamy dwa Tu-154, co zapewne było główną przyczyną umieszczenia fotografii datowanej marzec 2007.

Ale dzisiaj skupię sie na jakach. Na pierwszym planie dostrzegam dwa o numerach bocznych 038 i 041. Przyznam, że zaskakuje mnie ich malowanie, na które wcześniej zwróciła uwagę Intheclouds.. Samolot wojskowy RP ma ściśle określone oznakowanie. Powinien posiadać szachownicę po obu stronach statecznika pionowego i na skrzydłach od dołu. W pewnym okresie zrezygnowano z szachownicy na górnej powierzchni skrzydła, prawdopodobnie z powodu łatwej identyfikacji samolotu na zdjęciach lotniczych i satelitarnych. Widoczny Jak-40 nie jest oznakowany w ten sposób. Czy to jest polski samolot wojskowy? Na tym zdjęciu z maja 2008r. widać wyraźnie, że biało-czerwone szachownice na stateczniku pionowym zostały zamalowane. http://www.planepictures.net/netshow.php?id=743060. Wnioskuję więc, że nie były to już samoloty na stanie Wojska Polskiego. Stały dość długo w bezruchu.  Tu zdjęcie   http://www.epwa.pl/photo.php?photo=806   z października , a tutaj  http://www.planepictures.net/netshow.php?id=563915 z grudnia 2006. Identyczny układ maszyn na obu fotografiach jak na pierwszym zdjęciu. Zgodnośc można potwierdzić również na zdjęciach satelitarnych Okęcia z naja 2007 i stycznia 2008. Zapewne samoloty te nie były użytkowane, a nawet poruszane przez blisko półtora roku. Dawniej, w 2005 roku wnętrze 041 wyglądało tak  http://i.planepictures.net/44/50/1139136135.jpg . W połoiwe 2008 roku samoloty zniknęły z Okęcia. W tamtym okresie informowano, o sprzedaży dwóch jaków przez Agencję Mienia Wojskowego, ale czy sprzedaż mogła dotyczyć tych samolotów, skoro one nie były wojskowe? . Przy okazji tej transakcji ukazał się krótki artykuł opisujący losy niektórych jaków. 

 

Rządowa flota nie tylko murszeje, ale też po cichu się kurczy. Pierwsze cztery samoloty Jak-40, w które był wyposażony 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego w Warszawie, przewożący najważniejsze osoby w państwie, sprzedano już w latach 2002 - 2004. Jak informuje nas Agencja Mienia Wojskowego zajmująca się wyprzedażą wojskowego sprzętu, kupił je kontrahent z Polski. Kto nim był? - To tajemnica - mówi Małgorzata Golińska, rzeczniczka agencji. Piąty samolot jako darowizna MON trafił w listopadzie 2006 roku do Wojskowej Akademii Technicznej na warszawskim Bemowie. - Stoi w hangarze i służy jakopomocnaukowa - mówi nam Mirosław Wróblewski z WAT. Miesiąc później szóstą maszynę rozebrano na części i przewieziono do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. - Mamy jeden samolot - salonkę o numerze taktycznym 037, rocznik 1975. W Warszawie zakończył swój żywot - straciły ważność jego papiery na silnik i płatowiec. Wymontowano z niego wszelkie instalacje. Gdyby wtedy zapadła decyzja: remontujemy go i latamy dalej, to pewnie jeszcze by posłużył. Ale jej nie podjęto, więc teraz stoi na naszej ekspozycji w plenerze - cieszy się Krzysztof Radwan, dyrektor muzeum. Dyrektor Radwan z pasją opowiada historię samolotów Jak-40: maszyny konstruowano w latach 60., prototyp oblatano w 1966 roku, w sumie wyprodukowano ich 1010. - Ale dziś to już małonowoczesnemaszyny paliwożerne, ich czas się skończył. Nadeszła era innych samolotów - uważa dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Kolejne dwa VIP-owskie samoloty Jak-40 będą miały nieco dłuższy żywot niż maszyna stojąca w muzeum. Przejdą remonty i jeszcze kilka lat polatają. Jak ustaliliśmy, w czerwcu Agencja Mienia Wojskowego sprzedała je kontrahentowi z Ukrainy. Dane zagranicznego kupca także są objęte tajemnicą. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, maszyny mogły trafić do Iwano-Frankowska bądź Kijowa. Dlaczego Agencja Mienia Wojskowego sprzedaje rządową flotę? Samoloty Jak-40 jako maszyny z przeszło 30- -letnim stażem straciły już status samolotów VIP- -owskich. Nie można nimi przewozić czterech najważniejszych osób w państwie: prezydenta, premiera, marszałków Sejmu i Senatu. Zgodnie z przepisami ryzykować wciąż mogą ministrowie i wiceministrowie.
http://media.wp.pl/kat,1022939,wid,10278090,wiadomosc.html?ticaid=1c64

Niestety nie wszystkie informacje zawarte w tym tekście udało mi sie zweryfikować. Nie znalazłem krajowych nabywców czterech samolotów z lat 2002-2004 mimo, że rejestr z tych lat istnieje http://lotnictwo.net/rejestr.php. Wytłumaczeniem byłby tylko fakt sprzedaży ich LOT-owi, czyli powrót do pierwotnych oznaczeń.

Sprzedaż  dwóch jaków kontrahentowi ukraińskiemu nastąpiła po powrocie z długiego remontu w Mińsku dwóch pierwszych jaków nb 044 i 045, a przed powrotem dwóch kolejnych. Przypomnę, że odbiorowi pierwszego z samolotów towarzyszył incydent. 

Rządowy JAK-40 stoczył się z pasa startowego, na którym lądował po oblocie kontrolnym. Nikomu nic się nie stało - poinformował rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych ppłk Wiesław Grzegorzewski.
Według ppłk. Grzegorzewskiego, przyczyną incydentu mogła być dżdżysta aura panująca dziś w Mińsku na Białorusi. Jak powiedział, dowódca 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego płk Tomasz Pietrzak z załogą dokonywał kontrolnego oblotu maszyny, która wróciła właśnie z remontu z zakładów Jakowlewa w Mińsku na Białorusi.
"Oblot w zasadzie został wykonany i przejrzano wszystko. Po tzw. przyziemieniu, samolot nieoczekiwanie zaczął skręcać w prawo i wytoczył się z pasa. Zatrzymał się obrócony o 110 stopni w prawo od kierunku lądowania" - poinformował rzecznik.
http://www.rp.pl/artykul/75111.html?print=tak
 

Powrót tych samolotów z Mińska nastąpił na przełomie lat 2007/2008. Sprzedaż dwóch egzemplarzy na Ukrainę w połowie 2008 roku, a w listopadzie 2008 roku wracają niemal po dwóch latach remontu dwa kolejne jaki 047 i 048 .

 

W związku z incydentem stoczenia się samolotu z pasa przy odbiorze z Mińska,  na forum http://www.forum.spotter.pl/rzadowy-jak-40-wypadl-z-pasa-startowego-t2363/index4.html  miała miejsce  interesująca wymiana zdań, która odbywała się od lutego do początku marca 2008 r. 
-  Wczoraj widziałem startujące 44 i 45, coś drgnęło z Jakami
-  A za niedługo około 1,5 tygodnia dołączą pozostałe dwa.
-  No to świetna wiadomość, bo już się stęskniłem za ich widokiem w powietrzu
-  Zobaczysz zobaczysz i to może juz w przyszłym tygodniu,i nie tylko te ale jeszcze 041 oraz 038 na niebie ale juz nie pod tymi numerami ale zawsze w powietrzu.
-  A co to za zagadka z tymi 041 i 038 ?
- Żadna zagadka poprostu jak byś nie widział to pod podjazdem do portu stoi tylko 038,a 041 szykowany jest do lotu
 - No, ciekawe czy teraz, po renowacji, któryś jeszcze raz wypadnie z pasa.
- One nie miały renowacji. Że jeden wypadł to odrazu afera nie raz wypadały z pasa i nie raz napewno wypadną, ale Airbus to dopiero wypadł aż sie spalił.

Jest to informacja o tyle zakakująca, że "Lotnicza Polska" informowała   
Przekazanie samolotów do zakładów remontowych w białoruskim Mińsku poprzedziło przeprowadzenie w trybie przetargu postępowania na udzielenie zamówienia, którego przedmiotem były: remont czterech samolotów Jak-40 wraz z ich modyfikacją i zabudową dodatkowych systemów i urządzeń, a także remont czterech silników lotniczych AI-25.
(...) Samoloty typu Jak-40 posiadają zmodernizowane wyposażenie radioelektroniczne, umożliwiające realizację zadań operacyjnych w międzynarodowej przestrzeni lotniczej zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów lotniczych. W klasie średnich samolotów pasażerskich, są to jedyne statki powietrzne eksploatowane w lotnictwie Sił Zbrojnych i przeznaczone są do zabezpieczenia transportu lotniczego najważniejszych osób w państwie, stąd konieczność utrzymania ich ciągłości eksploatacyjnej ma znaczenie priorytetowe.
(...) Umowy z dwoma wykonawcami podpisano w dniu 2 kwietnia 2007 r. Wartość umowy na remont silników wyniosła 1.939.500 zł, a na remont samolotów 15.000.000 zł.
(...) Przedłużenie resursu wymagało demontażu poszycia Jaków i przeglądu struktur konstrukcji samolotów, oraz dokonania sprawdzeń zabudowanych agregatów. Modernizacja objęła przede wszystkim zabudowanie nowych elementów wyposażenia. W kabinach Jaków pojawiły się więc wyświetlacze systemu TCAS. Zadaniem systemu jest eliminowanie ryzyka kolizji w powietrzu. Ostrzega on załogę samolotu o zbliżaniu się innych samolotów i przy przekroczeniu odległości progowych zaleca wykonanie odpowiednich manewrów w celu uniknięcia kolizji. Wyprodukowane w USA radary pogodowe zastąpiły dotychczasowe Grozy-40. W miejsce radzieckich, wyskalowanych w metrach UWID-ów zamontowano wysokościomierze WEM-72 z podziałką w stopach. Mniej istotne zniany to np. pokrycie foteli nowym obiciem. Trzeba przyznać – użyto niezbyt reprezentacyjnej, kraciastej tkaniny. Oczywiście przedział dla VIP-ów utrzymany jest w wyższym standardzie
http://lotniczapolska.pl/Jaki-40-w-komplecie,4972

Moim zdaniem opisane czynności śmiało można określić mianem renowacji, ale administrator forum Jackowlew, człowiek zawodowo zajmujący się jakami 36 SPLT, wie, że samoloty o numerach 044 i 045 nie przeszły renowacji. Czy mamy rozumieć, że po roku przetrzymywania wróciły w takim stanie w jakim je oddano do Mińska? Czy incydent dotyczył samolotu n/b 041 przysposabianego do uzytkowania.  
Drugi interesujący wątek, to dalszy los samolotów n/b 038 i 041 stojących półtora roku pod plandeką, Zostaną uzdatnione do lotu pod innymi numerami. Czy chodziło o sprzedaż samolotów ukraińskiemu kontrahentowi. Już wyraziłem swe wątpliwości, że trudno, aby Agencja Mienia Wojskowego sprzedawała jaki, które miały zamalowane oznaczenia wojskowe, ale ze zdjęć tak można wnioskować.  Samoloty 038 i 041 otrzymały oznaczenia UR-YVS i UR-YNA. Tak prezentowały sie na zdjęciach http://lotnictwo.net/foto.php?id=136825. i. http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6431945&showexif=1. przed zniknięciem z Okęcia.  Prawdopodobnie odleciały pod koniec czerwca. Do tej pory nie natknąłem się na żadną informację o dalszym losie tych samolotów. Z kolei w listopadzie wróciły z dwuletniego remontu samoloty 047 i 048. Zastanawiam się, czy, samoloty, które powędrowały na Ukrainę nie zostały przygotowane jako bliźniaki dla 047 i 048. 

Postanowiłem prześledzic losy Jaków-40 kupionych dla polskich skrzydeł. Na blogu http://gdziewojsko.wordpress.com/listy/jak-40/  przedstawiono w formie tabeli historię tych samolotów będących kiedykolwiek na stanie Wojska Polskiego.
 

Typ Nr seryjny Nr boczny Jednostka Wyprod. Dostar. Rem. Gł. Wycof. Uwagi i lotnictwo.net
Jak-40 9331029 031 36 splt, 19 leh 23.07.73 11.08.73   ??.??.92 2)  
Jak-40 9331129 032 36 splt, 19 leh 06.08.73 12.08.73   ??.??.?? 5) Brzeźnica koło Skawiny
Jak-40 9331229 034 36 splt, 19 leh 07.08.73 12.08.73   ??.??.?? 3)
Jak-40 9331329 035 36 splt, 19 leh 14.07.73 12.08.73   ??.??.?? 2) 
Jak-40 9510138 036 36 splt 03.02.75 ??.??.75   ??.??.85

1) jako SP-PGA, 2)

Jak-40 9510238 037 36 splt 04.02.75 ??.??.75   05.12.06? 5) MLP Kraków
Jak-40 9441237 038 36 splt 13.02.74 ??.??.75   ??.??.??
 
Jak-40 9441137 039 36 splt 22.11.74 ??.??.75   ??.??.?? 3) 
Jak-40 9541643 040 36 splt 14.12.75 ??.??.75   ??.??.??
 
Jak-40 9541843 041 36 splt 15.12.75 ??.??.75   ??.??.?? 4) 02.88 – 04.91 jako SP-LEB 
Jak-40 9541943 042 36 splt 14.12.75 ??.??.75   ??.??.?? 4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEC
Jak-40 9542043 043 36 splt 24.10.75 ??.??.75   ??.??.?? 4) 04.88 – 03.91 jako SP-LED, 
Jak-40 9840659 044 36 splt 29.04.79 ??.??.79 ??.12.07  
 
Jak-40 9840759 045 36 splt 29.04.79 ??.??.79 ??.12.07  
 
Jak-40 9021460 046 36 splt ??.06.80 ??.??.80   ??.??.??  
Jak-40 9021560 047 36 splt 05.06.80 ??.??.80 ??.11.08   4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEE
Jak-40 9021660 048 36 splt 31.07.80 ??.??.80 ??.11.08   4) 03.88 – 03.91 jako SP-LEA
Jak-40 9021760 049 36 splt 31.07.80 ??.??.80   ??.??.92
 
 
1) przekazany do Instytutu Lotnictwa
2) sprzedany do Rosji
3) sprzedany do Sierra Leone
4) wyczarterowywany do PLL LOT
5) obecnie pomnik lub eksponat

Tabelka nie rozpieszcza nas nadmiarem informacji, ale zawartość kolumny 'wycofane' wskazuje 4 samoloty tej marki na stanie 36 SPLT. Możemy również wyczytać numery seryjne samolotów. Nieco więcej informacji o każdym z nich można znaleźć na stronach lotnictwo.net. Tutaj zadbano o bardziej szczegółową informację. Wpisy dotyczące wszystkich jaków pojawiły się w lutym 2008r, a więc w okresie "porządkowania" informacji w mediach o stanie samolotów pułku.  Warto zerknąć chociażby na kilka linków. Aby ułatwić zapoznanie się z informacjami, pod każdym linkiem wynotowałem najważniejsze fakty o poszczgólnych samolotach wraz z datą ich podania.

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6688-jak_40_9331029_031_a.html?langid=1
15.02.2008 Obecnie jako RA-88294 w linii Ilavia (Rosja).  

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6690-jak_40_9331129_032_a.html
15.02.2008 W dniu 17 maja 1999r wpisany na stan 2 Eskadry Lotnictwa Transportowo-£±cznikowego w Bydgoszczy (JW 3290). Załączono zdjęcie samolotu stojącego na prywatnym podwórku  

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6709-jak_40_9331229_034_a.html?langid=1
13.02.2008  W 2002 r. sprzedany do Sierra Leone jako 9L-LDK.

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6710-jak_40_9331329_035_a.html 
13.02.2008  Sprzedany do Aerof³otu jako CCCP-88295
15.02.2008 Obecnie jako RA-88295 w linii JAK Service (Rosja)

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6726-jak_40_9510138_036_a.html
14.02.2008  W 1985 r. przekazany do Instytutu Lotnictwa jako SP-PGA.
15.02.2008  Obecnie jako RA-88293 lata w linii Rusline (Rosja)

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6728-jak_40_9510238_037_a.html
14.02.2008 05.12.2006 r. zdemontowany i przekazany do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Zamieszczono fotografię jaka na terenie muzeum.

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6750-jak_40_9441237_038_a.html
13.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okęcie. 
27.06.2008  Obecny reg: UR-YVS

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6752-jak_40_9441137_039_a.html
15.02.2008  Obecnie w Sierra Leone jako 9L-LDY
28.09.2010  Ciekawostka z zycia samolotu.
11 czerwca 1985 roku samolot ten lecial z Okecia do Berlina z 24 amerykanskimi szpiegami na pokladzie.
Jerzy Pawlowski (szpieg amerykanski), mistrz swiata w szermierce, nie chcial przejsc na druga strone mostu i wrocil tym samym samolotem do Warszawy. 

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6784-jak_40_9541643_040_a.html
29.06.2008 aktualnie reg: EX-87643. Zamieszczono link do zdjęć z 2005 roku.- samolot bez szachownicy

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6785-jak_40_9541843_041_a.html?langid=1 
18.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okęcie.
27.06.2008 Obecny reg: UR-YNA
28-09-2010  13 czerwca 1985 roku, ten oto samolot  przywiozl na pokladzie Mariana Zacharskiego z Berlina, po wymianie za 23 szpiegow amerykanskich na terenie Polski.  

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6786-jak_40_9541943_042_a.html 
18.02.2008 W 2007 r. nadal na lotnisku Warszawa Okêcie.
11.09.2008  Obecnie stacjonuje jako pomoc naukowa(?) na warszawskiej WAT. Stoi na skraju EPBC, przy ulicy Radiowej.

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6787-jak_40_9542043_043_a.html 
20.01.2009  Obecnie jako UR-SAN

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6803-jak_40_9840659_044_a.html 
27.01.2010 Ten Jak pojawł się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświcimiu

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6804-jak_40_9840759_045_a.html 
20.02.2008  Zdjęcie z podejścia do lądowania w Bydgoszczy, 2007 (czyżby brak zdjęcia bieżącegi?)
28.01.2010  Ten Jak pojawił się na Balicach w zastępstwie zepsutego TU-154 27-01-10 na obchodach w Oświęcimiu
1.09.2010 Ten JAK-40 (045) przywiózł Prezydenta B. Komorowskiego na lotnisko w Łasku na obchody święta Lotnictwa, które odbyły się w ramach V Pikniku Lotniczego Łask-Buczek 28.08.2010r.
1.09.2010 Nieprawda. Prezydent przyleciał Sokołem, a Jakiem delegacja wojskowych, m.in. generał Lech Majewski.

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6805-jak_40_9021460_046_a.html
brak danych

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6806-jak_40_9021560_047_a.html 
27.02.2008 Początek 2007 - lądowania w Bydgoszczy:(zamieszczono zdjęcie , widoczne godło na kadłubie)

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6807-jak_40_9021660_048_a.html
19.02.2008 zamieszczono fotografie z 15 maja 2007  z godłem na kadłubie 
3.05.2009  zamieszczono fotografię z 6.04.2009 już bez godła

http://lotnictwo.net.pl/10-lotnictwo_wojskowe/64-spis_statkow_powietrznych_wojska_polskiego/81-jak_40_tu_134_tu_154/6808-jak_40_9021760_049_a.html?langid=1
28.06.2008 aktualnie reg RA-87669:

Oprócz wymienionych jaków, w Polsce znajdował się jeszcze jeden o numerze seryjnym 9230224 zarejestrowany jako SP-GEA dla PZL, co potwierdza rejestr samolotów będących kiedykolwiek we flocie PLL LOT.  http://www.polrail.com/Aerolot/fleet/fleet_history.html
W rejestrze Jak n/b 041 został oznaczony jako temp. reg. więc prawdopodobnie przywrócony do 36 SPLT.

 

  Na stronach Wikipedii na początku 2008 roku informowano, że 36 SPLT posiada na stanie cztery jaki: 044, 045, 047, 048.  Z powyższych danych można wnioskować, że ze stanu nie zostały wykreślnone: 038, 041, 044, 045, 046, 047, 048.   

Korzystając z numeru bocznego lub seryjnego, można szukać obecnych właścicieli samolotów lub ewentualnego wykreślenia z rejestru Sił Zbrojnych tych samolotów na innych stronach np.

http://www.rzjets.net/aircraft/?typeid=187
038 numer seryjny tego samolotu zupełnie nie figuruje w ewidencji, w przeciwieństwie do większości pozostałych.
041 Polish Air Force
SP-GEA  figuruje jako RA-88308 w służbie Yak Service

http://www.aerotransport.org 
038 widnieje jako UR-YNA Data in section above last updated on 26-Jan-2011
041 widnieje jako UR-YVS Data in section above last updated on 26-Jan-2011
040 potwierdza operator MNS Ukrainy status Stored  - last updated 4.10.2010
046 widnieje jako EZ-87668 Turkmenistan AL  Staus Active VIP
Dokładniejsze dane tylko dla osob, które oplaciły subskrybcję.

Jeszcze rejestr polskich samolotów, w którym nie znalazłem nic interesującego http://lotnictwo.net/rejestr.php
Należy pobrać plik zip i rozpakować. 


 

Oczywiście dane te nie muszą być zupełnie zgodne ze stanem faktycznym, ale opierając się na wielu źródłach mogę stwierdzić, że ewidencyjnie na stanie specpułku widniało więcej samolotów JAK-40 niż wykazywano w mediach. Szczególnie zagadkowa jest dla mnie transakcja sprzedaży dwóch samolotów w połowie 2008 roku. Jednym z nich mógł być samolot n/b 041, który ponownie został czasowo zarejestrowany dla PLF i mógł być sprzedany przez Agencję Mienia Wojskowego. Nie znalazłem potwierdzenia, aby podobny "chwyt" zastosowano w stosunku do 038, ale jest to prawdopodobne. Do tej pory nie znam losu samolotów sprzedanych na Ukrainę. Nie znalazłem żadnej fotografii tych samolotów w barwach nowego właściciela, a minęło blisko dwa lata od ich sprzedaży. Czy wróciły jako 047 i 048 z Mińska? A może wykorzystano je jako zdublowane numery, o których wspomina raport MAK?

arturb
O mnie arturb

Zbanowali mnie: Eli.Barbur - po usunięciu niewygodnego pytania

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka